Friday, February 20, 2009

Søens elefanter

Nu er det jo ikke den store overraskelse at vi rendte ind i et par søelefanter da vi var på roadtrip op ad Californiens kyst, men eftersom det er blevet lovet at jeg ville forfatte et lille indlæg herom og vi tog helt utroligt mange billeder vil jeg her folde mig ud med lidt ekstra fakta om søelefanter. Måske er der en lille biolog gemt et sted lang lang inde i mig.

De nordlige søelefanter lever i stillehavet og yngler på en strækning mellem Alaska og Baja California, de har fire ynglesteder ud for Californiens kyst, men så vidt jeg kan læse mig frem til er der kun to steder man kan komme til uden at sejle (ja det vil sige de holder til på øer udenfor Californiens kyst!). Ved et rent tilfælde nåede Mette og Fie at besøge begge steder under deres besøg... Vi kørte nordpå for at se på skøn natur og pludseligt var der udkig til søelefanter igen. Vi kom dog ikke så tæt på anden gang. Her ses de selvom de måske mest ligner sten på billedet:

Hvert år omkring januar måned svømmer søelefanterne ind til kysten for at føde deres unger, i hun-søelefanternes tilfælde, og gøre hun-søelefanter gravide, i han-søelefanternes tilfælde. Når ungerne er født får de mælk af deres mor omkring en måned, hvorefter hun efterlader dem, her ligger de så og tænker over tilværelsen en måneds tid indtil de bliver så sultne at de begiver sig mod vandet og lærer at klare sig selv...
Søelefanter er gravide i 11 måneder så det passer lige med at de passer deres unge en månedstid, bliver gravide igen:
Og så kan de vende tilbage samme sted året efter og gøre det hele forfra.
Han-søelefanterne bruger som sagt deres tid på at befrugte hunnerne, de er territorielle dyr der slås om hunnerne og de kan have harem af hunner på op til 50... Det har nu altid undret mig lidt hvad der sker med de hanner der ikke har et harem, for der må jo være en del hanner til overs... nuvel!

Så er der ikke flere fakta om søelefanter for den 25 øre... Så fik jeg vist også min indre biolog tilfredsstillet.

No comments:

Post a Comment