Sunday, April 26, 2009

Farmer's market

Det er søndag og det betyder farmer's market. Hver søndag fra 9-13 er det farmer's market i Palo Alto, og nu sker der generelt ikke vildt meget i Palo Alto, så det kan nok betegnes som ugen højdepunkt. Farmer's market er meget udbredt i Californien (og muligvis også resten af USA), og for dem der ikke er bekendte med konceptet så drejer det sig om et marked hvor lokale landmænd kommer og sælger frugt og grønt og hvad de ellers har at byde på. Nu er situationen den at jeg faktisk ikke var til farmer's market i dag, men i stedet var en tur på lab. (næsten ligeså sjovt), men jeg har snydt lidt (ligesom når man leger tv-køkken) og her kommer en beretning om et farmer's market for et par uger siden.
Solen skinnede og det var dejligt forårsvejr i Palo Alto, just som jeg sad og nød min morgenmad tikkede der en besked ind fra min veninde Patricia. I beskeden stod: "farmer's market???", hun er god til præcise formuleringer. Jeg tænkte "det lyder som en dejlig idé", jeg fattede min genbrugspose (det er meget vigtigt man ikke tager en plastikspose med, for der er en lidt hippiestemning til sådan en omgang farmer's market) og afsted drog jeg til Patricia's lejlighed.
Patricia poser
Jeg er glad for farmer's market, jovist, men Patricia er über-begejstert så hun ordner indkøb af hele ugens grønsager og frugt om søndagen, hvor jeg mere leder efter dejlige snacks. En favorit er boden hvor de sælger tørret frugt, uh jeg er vild med de frisk-tørrede-abrikoser.
En anden favorit er den bod hvor de sælger afghansk mad, i det her tilfælde drejer det sig om en slags pandekage med spinat i og forskellige dressinger/pesto'er/youghurt-ting, udover det smager herligt er en stor bonus at de giver utroligt mange gratis smagsprøver, men kan faktisk spise sig mæt i smagsprøver fra boden.... mmm.
Nu elsker jeg jo artiskokker, der er snart ikke den veninde jeg ikke har serveret en artiskok for, og det er jo så heldigt at landmændene heromkring faktisk dyrker artiskokker og dem kan man også købe på farmer's market:
Da vi havde fyldt poserne travede vi hjemad på rigtig øko-vis. Senere samme dag tikkede der en besked ind hvor der stod "pool??", men den historie må I få en anden gang.

No comments:

Post a Comment